پس از اتمام اعمال و مراحل حج، تشرّف به مدينه منوّره و زيارت مرقد پيغمبر اكرم«صلی الله علیه و آله و سلم» و حضرت زهرا«سلام الله علیها» و ائمه بقيع «سلام الله علیهم»مكمّل اعمال سالكان، است و حجّ بدون زيارت آنان، ناقص و نظير تمسّك به قرآن منهاى ولايت است؛ از اين جهت در روايات اهل بيت«سلام الله علیهم» وارد شده كه زيارت مدينه منوّره، اتمام حجّ است. [1]
در قرآن شريف از توسّل به اهل بيت«سلام الله علیهم» با عنوان «اِبْتِغاءُ الْوَسيلَةِ اِلَى اللَّهِ تَعالى» ياد شده است:
«يا اَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا اِلَيْهِ الْوَسيلَةَ» [2]«اى كسانى كه ايمان آوردهايد، پرهيزكارى پيشه كنيد و وسيلهاى براى تقرب به خدا انتخاب نماييد.»
و از برترين توسّلات، دعا و استغفار در مراقد و مزارات مطهّر آنان است، كه در حقيقت دعا و استغفار در محضر آنهاست و از موارد ويژه استجابت دعا و آمرزش گناهان، عرض و انجام اين اعمال در محضر منوّر آن حضرات است.
«وَ لَو اَنَّهُمْ اِذْ ظَلَمُوا اَنْفُسَهُمْ جاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوّاباً رَحيماً» [3]
«و اگر اين مخالفان هنگامى كه به خود ستم مىكردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مىگذاردند) به نزد تو مىآمدند و از خدا طلب آمرزش مىكردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مىكرد، خدا را توبه پذير و مهربان مىيافتند.»
و از اين جهت در روايات اهل بيت«سلام الله علیهم»سفارش بسيارى بر زيارت قبور اهل بيت شده است؛ از جمله حضرت زهرا«سلام الله علیها»فرمودند: «هر كس سه روز حضرت رسول«صلی الله علیه و آله و سلم» را زيارت كند، بهشت براى او واجب مىشود.» [4]
و نيز در روايتى از حضرت رضا«سلام الله علیه» مىخوانيم: «زیارت حضرت رسول، زيارت خداست.» [5] و يا در روايت ديگرى از امام صادق«سلام الله علیه» آمده است: «براى هر امام بر ذمّهی پيروانش، عهدى است و به تحقيق، زيارت قبور آن امامان، از نهايت وفادارى شيعيان بدان عهد است، پس هر آن كس كه ائمه«سلام الله علیهم» را ـ در حالى كه راغب در زيارت آنان باشد ـ زيارت كند، آن امامان، در روز جزا شافعان وى خواهند بود.» [6]
پی نوشت ها:
[1]. وسائل الشيعه، ج 10، ص 254 و 255
[2]. مائده/35
[3]. نساء/64
[4]. وسائل الشيعه، ج 10، ص287
[5]. همان، ص255
[6]. همان، ص253